RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty.virolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty.virolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuntatekniikan lautakunta
Pöytäkirja 14.03.2023/Pykälä 24
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
_______________________________________________________________________________
Asemakaavan muutos / Miehikkälän kirkonkylä
_______________________________________________________________________________
Kuteltk 06.04.2022 § 37
_________________________________________________________________________
Valmistelija Tekninen johtaja
Miehikkälän kunnan yksi tärkeä tavoite on saada kevyenliikenteen väylä Miehikkälän kirkonkylän ja Virojoen välille. Miehikkälässä kevyenliikenteen väylä on Keskustiellä Virojoelle mentäessä tien oikealla puolella Karjakujan ja Taavetintien välisellä matkalla. Väylän rakentamisvastuu on ELY-keskuksella. Miehikkälän ja Virojoen välinen kevyenliikenteen väylä on useamman miljoonan euron hanke, eikä siihen ole tällä hetkellä tiedossa kokonaisrahoitusta. Hanke jouduttaneen toteuttamaan vähintäänkin kahdessa eri osassa. Miehikkälän kunnan ja liikenneturvallisuuden kannalta tärkein osuus on Karjakujan ja Kalliokoskentien liittymän välinen osuus. Tällä osuudella liikkuu eniten kevyttä liikennettä, lapsia, koululaisia ja ulkoilijoita sekä polkupyörällä työmatkaa tekeviä. Koko maantie Miehikkälän ja Virojoen välillä on kapea, eikä tiellä ole kunnon pientareita, jonne kevyt liikenne voisi väistää. Autot joutuvat pääsääntöisesti väistämään kevyttä liikennettä toiselle ajokaistalle, mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Varsinkin osuus Karjakujan ja Varastotien välissä on mutkainen ja näkemäalueet hyvin puutteellisia. Tälle alueelle on myös kevyenliikenteen väylän sijoittaminen kaikkein haasteellisinta. Voimassa olevan asemakaavan mukaan Karjakujasta reilun 120 metriä Virojoelle päin, kevyenliikenteen väylä siirtyisi Keskustien vasemmalle puolelle. Oikeusvaikutuksettomassa yleiskaavassa on sama periaate ja väylä jatkuisi vasemmalla puolella vielä ohi Pitkäkosken risteyksen. Yhtenä perusajatuksena yleiskaavassa on tuolloin ollut, että Kalliokoskentien risteys tulisi Karjakujasta reilut 120 metriä Virojoen suuntaan. Kalliokoskentie on myöhemmin peruskorjattu ja liittymä on entisellä paikallaan.
Kevyenliikenteen väylän sijoittumisella on suuri merkitys niin liikenneturvallisuuden kuin myös rakennuskustannusten kannalta. Tämän johdosta väylän sijaintivaihtoehtoja tulee vertailla asemakaavatarkastelulla. Asemakaavatarkastelu koskisi Karjakujasta etelään olevaa asemakaava-aluetta, joka on rajattu liitekarttaan.
Asemakaavan tarkastukseen kyseisellä alueella tulisi varata määrärahaa n. 20.000 €, koska kevyenliikenteen väylää joudutaan sovittelemaan alueelle aluevarausta tarkemmalla mitoitussuunnitelmalla. Aikataulullisesti kaavatyö käynnistyisi kesällä 2022 ja kaava olisi valtuustokäsittelyssa maalis-huhtikuussa 2023.
Hallintosäännön 24 §:n 20 kohdan mukaan kunnanhallitus päättää asema- ja yleiskaavoitusten käynnistämisestä.
Esittelijä Tekninen johtaja Markku Uski
Ehdotus Lautakunta esittää Miehikkälän kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää käynnistää Miehikkälän asemakaavan tarkastamisen kevyenliikenteen väylän rakentamista varten liitekartan mukaisesti välillä Karjakuja - kaava-alueen eteläraja. Kuluvalle vuodelle esitetään 10.000 € lisämäärärahaa kaavahankkeen käynnistämiseksi.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Sari Heino, Raimo Pakkanen ja Piia Mäkelä eivät esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn.
Jukka Lappi toimi puheenjohtajana asian käsittelyn ajan.
__________
KhMi 25.04.2022 § 52
Esittelijä Miehikkälän kunnanjohtaja Arto Ylönen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hyväksyä kuntatekniikan lautakunnan esityksen Miehikkälän kirkonkylän asemakaavan muutoksen käynnistämisestä ja esittää valtuustolle 10 000 €:n lisämäärärahan hyväksymistä kaavahankkeen käynnistämiseksi.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Merkitään, että Sari Heino ja Raimo Pakkanen (kiinteistön omistajia) poistuivat esteellisinä tämän asian käsittelyn ajaksi.
__________
Kuteltk 14.03.2023 § 24
14/10.02.03/2022
Valmistelija Tekninen johtaja
Miehikkälän kunnanhallitus on kokouksessaan 25.04.2022 § 52 päättänyt käynnistää Miehikkälän kirkonkylän asemakaavan tarkastamisen kevyenliikenteen väylän rakentamista varten välillä Karjakuja - kaava-alueen eteläraja.
Kaavamuutoksen aloitusvaiheen viranomaisneuvottelu pidettiin 24.10.2022. Kaavamuutoksen vaatimat maastotutkimukset on tehty loppukesän ja syksyn 2022 aikana.
Kaavaluonnos on valmisteltu selvitysten ja viranomaisneuvottelun pohjalta. Kaavaluonnoksessa on tutkittu mahdollisuus sijoittaa viherkaistalla maantiestä erotettu kevyenliikenteen väylä molemmin puolin Keskustietä. Luonnosvaiheen kuulemisen jälkeen on tarkoitus valita kummalle puolelle maantietä kevyenliikenteen väylä sijoittuisi. Kaavaehdotus tehdään vain valitun linjauksen mukaisesti.
Kaavaluonnos, oas ja kaavaselostus liitteineen on liitteenä 1.
Hallintosäännön 24 §:n 20. kohdan mukaan kunnanhallitus päättää asema- ja yleiskaavoitusten käynnistämisestä. Päätösvaltaa on tulkittu myös niin, että kunnanhallitus asettaa kaavaluonnokset ja kaavaehdotukset nähtäville.
Esittelijä Tekninen johtaja Markku Uski
Ehdotus Lautakunta esittää Miehikkälän kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus asettaa Miehikkälän asemakaavan muutoksen luonnoksen ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville. Luonnoksen nähtävillä olon aikana pidetään osallisille kaavaluonnoksen esittelytilaisuus.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Raimo Pakkanen, Piia Mäkelä ja Juho Ylä-Kotola eivät esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn. Asian käsittelyn ajan puheenjohtajana toimi Jukka Lappi.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |