Dynasty tietopalvelu Haku RSS Virolahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.virolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.virolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Virolahden kunnanhallitus
Pöytäkirja 26.08.2024/Pykälä 141


# Talousarvion laadintaohje Virolahti 2025

_______________________________________________________________________________

 

Vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025 - 2027 taloussuunnitelmien laadintaohjeet

 

KhVi 26.08.2024 § 142  

34/02.01.00/2024  

 

 

Valmistelija Hallintojohtaja Sanna Lahti, puh. 040 199 2310

 

Kuntalain 110 §:n mukaan kunnan on laadittava talousarvio ja taloussuunnitelma siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa- ja suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan sekä talouden tavoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Toimielinten määrärahat sisältyvät talousarvion käyttötalousosaan. Siinä valtuusto asettaa toiminnalliset tavoitteet sekä osoittaa tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot toimielimelle tehtävän tai tehtävien hoitamiseen.

 

Vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman laadinta tehdään jälleen poikkeuksellisessa toimintaympäristössä monessakin mielessä. Alkuvuodesta 2024 käydyt kuntaliitosneuvottelut eivät johtaneet Haminan kaupungin ja Virolahden kunnan yhdistymiseen, sillä Virolahden kunnanvaltuusto päätti laajan selvitystyön jälkeen 7.5.2024 kokouksessaan, että kunta jatkaa itsenäisenä.

 

Vuoden 2024 aikana Kaakon kaksikko yhteistoiminta purkautui sivistys- ja hyvinvointitoimialalla sekä kuntatekniikan toimialalla, mutta kuntayhteistyötä Miehikkälän ja Virolahden kuntien välillä päätettiin jatkaa seuraavissa toiminnoissa uusiin sopimuksiin perustuen 1.8.2024 alkaen:

 

-          Yhteistoimintasopimus yläkouluopetuksen järjestämisestä

  • Virolahti tuottaa perusopetuksen palvelut (vuosiluokat 7-9) myös miehikkäläläisille yläkouluikäisille nuorille Virolahden yläkoulussa 1.8.2024 alkaen ja koululaiskuljetukset Miehikkälän ja Virolahden kuntien alueella järjestetään yhteisellä voimassa olevalla sopimuksella

-          Varhaiskasvatuspalveluita koskeva sopimus Miehikkälän ja Virolahden kunnan välillä

  • vuorohoidon palvelut ja tarpeen vaatiessa muut kuin vuorohoidon palvelut tuottaa Virolahden kunta 1.8.2024 alkaen

-          sopimus rakennustarkastajan viranhaltijapalveluiden sekä rakennusvalvonnan muun palvelun ostamisesta

  • Miehikkälä on palveluntuottaja ja vastaa sopimuksella palvelun järjestämisestä Maankäyttö- ja rakennuslain §21 mukaisista rakennusvalvonnan viranomaistehtävissä molempien kuntien alueella

 

Kaakon kaksikko -yhteistyösopimuksen puitteissa Virolahden kunta tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut 31.12.2024 asti molemmille kunnille ja tavoitteena on, että lakisääteisten tukipalveluiden osalta yhteistyötä kuntien välillä voitaisiin jatkaa mm. yhteisen henkilöresurssin ja molempia kuntia näissä lakisääteisissä tehtävissä palvelevien tietojärjestelmien hyödyntämiseksi edelleen myös 1.1.2025 alkaen. Kumpikin kunta vastaa kuitenkin itsenäisesti omasta henkilöstöpolitiikastaan ja henkilöstöhallintoon kytkeytyvien palvelujen hankkimisesta, kuten työterveyshuollosta.

 

Haminan kaupunki tuottaa Virolahden henkilöstöhallinnolle palkanlaskennan asiantuntijapalveluita 1.1.2024 alkaen. Haminan kaupungilla on järjestämisvastuu myös mm. ympäristö- ja terveysvalvonnan sekä eläinlääkinnän palveluista myös Virolahden ja Miehikkälän kuntien alueella.

 

TE24-uudistus on edennyt siten, että alueelliset työvoimaviranomaispalvelut eteläisen Kymenlaakson kuntien alueella 1.1.2025 alkaen tuottaa Kotkan kaupunki.

 

Kuntahallinnon rahoitusasema on heikentynyt voimakkaasti vuodesta 2023 lähtien ja alijäämä syvenee ennusteiden valossa myös tulevina vuosina. Verotulojen suhteellinen merkitys kunnan järjestämisvastuulla olevien palveluiden aiheuttamien menojen kattamiseksi kasvaa edelleen. Verorahoitus ei kuitenkaan riitä kuntahallinnon investointien rahoittamiseen, vaikka investointipaineet kuntahallinnossa pysyvät edelleen mittavina mm. rakennuskannan iän, muuttoliikkeen ja vihreän siirtymän edellyttämien muutosten vuoksi. Alueen elinvoimaisuuden ja palveluiden turvaamisen näkökulmasta toimet, joilla pyritään veropohjan kasvattamiseen ovat ensiarvoisen tärkeitä koko Kymenlaakson alueella.

 

Hallintojohtaja on yhdessä kunnanjohtajan kanssa valmistellut talousarvion laadintaohjeen, jotta muuttuvassa toimintaympäristössä talousarvion valmistelu- ja suunnittelutyö saadaan mahdollisimman pian käyntiin. Ohjetta esitetään kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi.

 

Lisäksi esitetään, että toimielin-/lautakuntatasoista raamibudjettia vuodelle 2025 ei laadita, vaan toimielinten/lautakuntien tulee noudattaa laadintaohjeessa annettuja ohjeita. Mikäli toimielimen/lautakunnan menomäärärahaesitys on laadintaohjetta suurempi, tulee toimielimen/lautakunnan perustella menotarpeet yksilöidysti kunnanhallitukselle.

 

 

Esittelijä Virolahden kunnanjohtaja Otto Koskela

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hyväksyä 

1) liitteen mukaisen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027 laadintaohjeen. 
2) ,että toimielintasoista raamibudjettia vuodelle 2025 ei laadita, vaan toimielinten tulee noudattaa laadintaohjeessa annettuja ohjeita. Mikäli toimielimen menomäärärahaesitys poikkeaa laadintaohjeesta, tulee toimielimen perustella menotarpeet yksilöidysti.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.